Hybride Stormobiel maakt einde aan ronkende diesel op het spoor

Het zong al even rond, maar de eerste elektrisch op het spoor aangedreven Stormobiel van ASSET Rail is nu officieel in gebruik genomen. Na de elektrificatie van de personentrein, rijdt nu ook ’s werelds eerste hybride Stormobiel elektrisch op trein- en tramsporen. Een Stormobiel is een uit de kluiten gewassen hoogwerker die bedoeld is om onderhoud en storingsherstel uit te kunnen voeren aan de bovenleiding.

Aangenamer

EV personeel die met de elektrische Stormobiel van machinebouwer SRS uit Zweden aan de bovenleiding werkt hoeft voortaan niet meer urenlang in de herrie te werken. Het ontbreken van uitlaatgassen maakt het werk in de tunnels en stedelijke omgeving bovendien aanzienlijk aangenamer en milieuvriendelijker.

“Maar misschien wel het grootste voordeel komt door de stilte. Geen geronk meer van de dieselmotor voor omwonenden en monteurs. De grote investering in de ontwikkeling ervan is meer dan de moeite waard”, zegt Jorn Pruntel, algemeen directeur van ASSET Rail.

De Stormobiel is voorzien van een accupakket dat voldoende capaciteit biedt om een hele dienst te kunnen draaien, voor zowel gepland en ongepland onderhoud. Het gaat daarbij om de aandrijving van de spoorwielen en de hoogwerker zelf. “Het is een volgende stap naar volledig emissieloos werken in 2030”, zegt Pruntel.

De techniek voor een volledig elektrische vrachtwagen is nog niet voldoende beschikbaar. Voor het vervoer naar de werkplek over de weg is de Stormobiel daarom voorzien van de nieuwste generatie dieselmotor. Hiermee is ook meteen jarenlang toegang gegarandeerd voor de milieuzones in de diverse binnensteden. Ook beschikt ASSET Rail inmiddels over een groot aantal bussen met Euro 6.2 motoren, dit maakt het mogelijk om gebruik te maken van de meest duurzame brandstoffen.

ASSET Rail wil de duurzaamste spooraannemer van Nederland zijn. Het streven van de dochteronderneming van Dura Vermeer en Arcadis past naadloos bij de duurzame ontwikkeling die de beide eigenaren voor de moederbedrijven voor ogen zien. De hybride Stormobiel wordt gestationeerd in Nieuwegein, waar de eveneens elektrische Railhog dienst doet.